Login:
Heslo:
 
Reklama: Wifi Analyzer Užitečná aplikace pro Androida
Vytvořte si webové stránky

Návštěvnost

Oblíbené odkazy:

Cyklostezka Bečva 

Společnost pro zvířata

Help for English

Base Camp Přerov

Hedvábná stezka

KALiMERA 

 
Navigace: MILUJEME KOLOBĚŽKY > Recenze kolobek > SERVIS - náboje kol, koupě a údržba

SERVIS - náboje kol, koupě a údržba

Přátelé kolobkáři, blíží se nám jaro a jistě mnoho z nás uvažuje o vylepšení své koloběžky. V dnešním článku se vám pokusím popsat můj osobní názor na nejdůležitější část každé kolobky a to je nába kola. I cyklisté se drží zásady, že nejkvalitnější součástky by měly být ty komponenty, které se točí. Já bych přidal ještě dovětek, že i poměr užitné hodnoty těchto komponent, tedy cena a kvalita, by měla být co nejvýhodnější. Kvalitní náboj kola se projeví na každém metru trasy, při každém odrazu. Čím se bude náboj točit s menším třením, tím pojedeme rychleji a ujedeme na jeden odraz větší vzdálenost. Lehkost jízdy se také projeví při jízdě z kopce, ale především při jízdě do kopce. Pojďme se tedy podívat, jaké vhodné druhy nábojů nám nabízí trh. Určitě by každý očekával, že náby rozdělím na konusové a náby s průmyslovými ložisky, ale já použiji jiné dělení. Rozdělím je podle konstrukce ochrany před prachem, tedy na náby s gumovým těsněním a s kovovým labyrintem. Hned se dovíte proč.
 
 
 
Náby s gumovým těsněním
 

S tímto druhem ochrany ložisek v náboji před prachem a vodou se v poslední době setkáváme čím dál častěji. Pro výrobce je to určitě jednodušší a levnější řešení, ale podívejme se na činnost gumového těsnění při odvalování. Gumové těsnění vyplňuje místo mezi osou a tělesem náboje do kterého je nalisováno s přesahem. To způsobuje tření a znatelné brzdění kola.

Nába DT SWISS s gumovým těsněním a průmyslovými ložisky a nába Shimano Deore XT M770 s gumovým těsněním a konusovými ložisky
 

Ze zkušenosti vím, že se těsnění časem neojede a brzdí stále. A to my, kolobkáři, rozhodně nepotřebujeme. O tom, jak je gumové těsnění účinné co do ochrany před nečistotami se můžete přesvědčit na obrázku, kde vidíte nábu DT SWISS po třech letech provozu.

Nába DT SWISS s gumovým těsněním a průmyslovými ložisky. Zdroj obrázku: CYKL.CZ
 
 
Vnitřní část náby je zrezavělá včetně ložisek. Navíc je zde vidět nepraktičnost nábojů s průmyslovými ložisky. Na údržbu takových nábojů potřebujete speciální nářadí nebo musíte využít služby servisu. Rozhodně zde neplatí, že náboje s průmyslovými ložisky jsou bezúdržbové. Myslím, že tato fáma vznikla reklamním sloganem výrobců, které se snažily prodat nový druh uložení nábojů. Jistě, náboje s průmyslovými ložisky jsou pro výrobce  levnější a jednodušší na výrobu. Ale kromě výše uvedených problémů s gumovým těsněním mohou zde také nastat problémy s výrobními úchylkami pro uložení ložiska. Když se sejde otvor v tělese náboje vyrobený na spodní toleranci a hřídelka na horní toleranci, tak ložisko je nalisováno v náboji těsněji a opět dochází k většímu odporu při otáčení.
Zde je jasná výhoda konusového ložiska, u kterého si vůli v ložisku nastavíte sami a které demontujete a přesně seřídíte pomocí dvou obyčejných klíčů, takže vyčištění a promazání konusového ložiska zabere max. čtvrt hodinky.
 
 
 
Náby s labyrintovým těsněním
 

Musím podotknout, že se zde nejedná a čistokrevné labyrintové těsnění, jaké známe z průmyslových strojů, ale je to takové polovičaté řešení. Kovové těsnění je nalisováno buď na konus nebo do tělesa náboje, ale co je hlavní, nedotýká se druhé rotující části náboje a tím nedochází ke tření a brždění. To je pro nás, kolobkáře, daleko přijatelnější řešení než gumové těsnění a rozdíl je opravdu při jízdě cítit. V současné době někteří výrobci montují ještě za labyrint gumový kroužek-guferko pro větší těsnost proti nečistotám. Guferko ovšem zase způsobuje brzdění, ale není problém ho vymontovat.

Nába Shimano 105 HB-5700 s labyrintovým těsněním a konusovými ložisky, doplněná o guferka
 
 
 
Starší typ náby Shimano 105 s plnohodnotným labyrintovým těsněním, byť pouze jednořadým
 
 
  
Jakou nábu na kolobku
 
Pro použití nábojů na kolobku bych osobně doporučil nábu s labyrintovým těsněním, protože zde nedochází k brzdění kola gumovým těsněním. Osobně dávám také přednost nábám s konusovým ložiskem pro jeho snadnou údržbu.
Rád bych se ještě zastavil u užitnosti těsnění před nečistotami. Myslím, že to výrobci v současné době s těsněním přehánějí a je to spíše otázka marketinku než reálné potřeby. Komplet celé utěsnění ložiska gumou je spíše na škodu, protože se do ložisek nečistoty včetně vody stejně dostanou, jak je vidět na obrázku výše. Nevýhoda je ta, že voda se nemůže odpařit a zůstává v ložiskách a ty potom celé zrezaví včetně osky. Lepší je nechat malou skulinku mezi oskou a tělesem ložiska, jak je uděláno u labyrintového těsnění. Ze zkušeností vám mohu říci, že i po jízdě v bahně a ve sněhu mi ještě nikdy nába s labyrintovým těsněním nezrezavěla. Je potřeba si uvědomit, že stoprocentní ochrana proti nečistotám neexistuje a je nutné provádět pravidelnou údržbu a to buď po určitém počtu ujetých km nebo podle prostředí, v kterém jezdíme. Čím špinavější prostředí, tím častější údržba.
 
 
 
Tip na závěr
 

Mám pro vás jeden tip na náboj s vynikajícím poměrem užitné hodnoty. V současné době se doprodává náboj s konusovým ložiskem a s labyrintovým těsněním Shimano Deore LX typ HB-T660B za necelých 200,- Kč, přičemž původně stával něco kolem pěti stovek. Za nízkou cenu budete mít náboj se slušnou kvalitou a náboje vám budou spolehlivě sloužit desítky tisíc kilometrů.

Nába Shimano Deore LX typ HB-T660B
 
 
Náboj doma kompletně demontujte včetně gumových guferek. Osazení na koncových maticích pro montážní klíč odbruste na celou šířku matice. Bude se vám potom lépe náboj montovat a seřizovat - myslíme totiž i na budoucí servis. Potom náboj očistěte od vazelíny. To, čím nábu výrobce namazal není totiž vazelína, ale spíše lepidlo. My použijeme vazelínu Mogul LV 2-3, speciálně určenou na valivá a kluzná ložiska. Rozdíl je obrovský. Vazelínu naneste do misek ložisek a ložiskové kuličky do ní zatlačte. Tím budou držet v miskách a nevypadnou, když budete těleso náboje natáčet při montáži. Namontujte na jednu stranu osky konus a zatáhněte ho kontra s maticí. Guferka již do náboje montovat nebudeme. Osku vložíme do náboje a dotáhneme konusem z druhé strany. Našroubujeme závěrnou matici a seřídíme vůli v ložisku. Teď můžeme pozorovat značný rozdíl v lehkosti otáčení. A pokud máte tu možnost, srovnejte si to s nábojem utěsněným gumou. Rozdíl je obrovský.
 
Přeji všem mnoho šťastně ujetých kilometrů a dobrý odraz
 
-PV-

 

 
© kolobka.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma