Musím podotknout, že se zde nejedná a čistokrevné labyrintové těsnění, jaké známe z průmyslových strojů, ale je to takové polovičaté řešení. Kovové těsnění je nalisováno buď na konus nebo do tělesa náboje, ale co je hlavní, nedotýká se druhé rotující části náboje a tím nedochází ke tření a brždění. To je pro nás, kolobkáře, daleko přijatelnější řešení než gumové těsnění a rozdíl je opravdu při jízdě cítit. V současné době někteří výrobci montují ještě za labyrint gumový kroužek-guferko pro větší těsnost proti nečistotám. Guferko ovšem zase způsobuje brzdění, ale není problém ho vymontovat.
Nába Shimano 105 HB-5700 s labyrintovým těsněním a konusovými ložisky, doplněná o guferka
Starší typ náby Shimano 105 s plnohodnotným labyrintovým těsněním, byť pouze jednořadým
Jakou nábu na kolobku
Pro použití nábojů na kolobku bych osobně doporučil nábu s labyrintovým těsněním, protože zde nedochází k brzdění kola gumovým těsněním. Osobně dávám také přednost nábám s konusovým ložiskem pro jeho snadnou údržbu.
Rád bych se ještě zastavil u užitnosti těsnění před nečistotami. Myslím, že to výrobci v současné době s těsněním přehánějí a je to spíše otázka marketinku než reálné potřeby. Komplet celé utěsnění ložiska gumou je spíše na škodu, protože se do ložisek nečistoty včetně vody stejně dostanou, jak je vidět na obrázku výše. Nevýhoda je ta, že voda se nemůže odpařit a zůstává v ložiskách a ty potom celé zrezaví včetně osky. Lepší je nechat malou skulinku mezi oskou a tělesem ložiska, jak je uděláno u labyrintového těsnění. Ze zkušeností vám mohu říci, že i po jízdě v bahně a ve sněhu mi ještě nikdy nába s labyrintovým těsněním nezrezavěla. Je potřeba si uvědomit, že stoprocentní ochrana proti nečistotám neexistuje a je nutné provádět pravidelnou údržbu a to buď po určitém počtu ujetých km nebo podle prostředí, v kterém jezdíme. Čím špinavější prostředí, tím častější údržba.
Tip na závěr
Mám pro vás jeden tip na náboj s vynikajícím poměrem užitné hodnoty. V současné době se doprodává náboj s konusovým ložiskem a s labyrintovým těsněním Shimano Deore LX typ HB-T660B za necelých 200,- Kč, přičemž původně stával něco kolem pěti stovek. Za nízkou cenu budete mít náboj se slušnou kvalitou a náboje vám budou spolehlivě sloužit desítky tisíc kilometrů.
Nába Shimano Deore LX typ HB-T660B
Náboj doma kompletně demontujte včetně gumových guferek. Osazení na koncových maticích pro montážní klíč odbruste na celou šířku matice. Bude se vám potom lépe náboj montovat a seřizovat - myslíme totiž i na budoucí servis. Potom náboj očistěte od vazelíny. To, čím nábu výrobce namazal není totiž vazelína, ale spíše lepidlo. My použijeme vazelínu Mogul LV 2-3, speciálně určenou na valivá a kluzná ložiska. Rozdíl je obrovský. Vazelínu naneste do misek ložisek a ložiskové kuličky do ní zatlačte. Tím budou držet v miskách a nevypadnou, když budete těleso náboje natáčet při montáži. Namontujte na jednu stranu osky konus a zatáhněte ho kontra s maticí. Guferka již do náboje montovat nebudeme. Osku vložíme do náboje a dotáhneme konusem z druhé strany. Našroubujeme závěrnou matici a seřídíme vůli v ložisku. Teď můžeme pozorovat značný rozdíl v lehkosti otáčení. A pokud máte tu možnost, srovnejte si to s nábojem utěsněným gumou. Rozdíl je obrovský.
Přeji všem mnoho šťastně ujetých kilometrů a dobrý odraz
-PV-